holiday 2013 on Sicilia

Etna Rok se sešel s rokem a s přáteli vyrážíme na týdenní dovolenou za poznáním Sicílie . 27.dubna 2013 odlétáme z Prahy směr Catania . Za tmy se blížíme k Sicílii , letadlo několikrát mění směr letu . Pod námi jsou vidět světla měst a slabá rudá záře kdesi pod námi . Konečně jdeme na přistání a důvod záře je jasný , Etna se nám představila v plné kráse . Objevil se nový kráter z kterého tryskají proudy žhavého plynu a popílku a drobných částic . Na jihovýchodním úbočí stéká žhavá láva do hlubokého údolí , to vše vytváří nádherný pohled . Než jsme dojeli do hotelu , vulkanická činnost ustává a na druhý den už je vidět jen kouř a pára nad Etnou .

Letojanni .. up hotel V neděli je volný den a tak jdeme prozkoumat okolí . Hotel je situován v kopci a mnoho pater je propojeno výtahy včetně šikmé lanovky , z nejspodnějšího patra ještě výtahem několik desítek metrů dolů a krátkým tunelem a kousek městem Letojanni a jsme na pobřeží Středozemního moře . Kromě jiného mne zaujal místní pekař který používá klasickou pec na pečení . Na rozdíl od našich supermaketů lze zakoupit mnoho potravin od přímých pěstitelů , či výrobců ráno přímo na ulici z jejich malých dodávek , či nákladáčků .

katedrála Monreale V pondělí vyrážíme na časově nejnáročnější výlet , navštěvujeme Monreale a několik památek včetně katedrály . Poté pokračujeme v návštěvě Palerma , bohužel plánované návštěvy nám přerušily stávky a demonstrace tento den , ale náhradní program vše vynahradil . Zastávky při spáteční cestě nám ukazují krásy venkova , samot na kopcích , horských scenérií . I když také jsou místa kde některé domy nebo usedlosti jsou opuštěné . Chátrající domy mi připomínají vesnice a domy v severních Čechách které znám z mého dětství .

Agrigento
Další den navštěvujene Agrigento , kde je zastoupena přítomnost historie dlouhých věků a střídání vlád různých národů . Člověk žasne nad umem a hlavně životními zkušenostmi našich předků kteří dokázali postavit tak nádherné stavby .

lava under Etna Ve středu se jedeme podívat na svahy a lávová pole pod Etnou . Cestou na svahy Etny se zastavujeme u lávového pole kde je vidět co sopka dokáže . Je to úžasné co výron lávy dokáže , ale hlavně jak se lidé dokáží vyrovnat s drsnou agresí přírody . Nutno poznamenat že během erupce , včetně té před týdnem v širokém okolí napadlo velké množství popílku a kusů kamímků o velikosti cca fazole . Obyvatelé se s tímto problémem vypořádavají tak , že prach a popílek seberou do plastikových pytlů a obec je odveze a následně využije ve stavebnictví ap. .

Taormina Tento den ještě navštěvujeme nádherné městečko Taormina ve kterém se hemží plno návštěvníků . Taormina je známá jako „perla Středozemního moře“ a nachází se na východním pobřeží ostrova nad dvěmi zátokami . Nad městem je pěkně zachovalé antické divadlo od kterého je vidět v dálce kouřící Etna .

Siracusa Čtvrtek , navštěvujeme památky v Siracusa kde je archeogický park , zde můžeme spatřit řecké divadlo zasazené přímo do skály nebo Dionýsovo ucho či římský amfiteátr . Poté se vydáváme směrem k přístavu , odkud se procházkou dostaneme k ostrovu Ortigia . Procházíme středověkými , úzkými uličkami až k náměstíčku u katedrály , která je zasvěcena sv. Lucii , patronce Sirakus . Ještě navštěvujeme barokní městečko Noto .

pláž v Letojanni V pátek jsem si udělal volno a prošel celé pobřeží v okolí Letojanni a Mazeo .
V sobotu cestou na letiště v Catanii se zastavujeme v městečcích Acireale , Aciprezza a Acicastello . Odpoledne odlétáme do Prahy a navečer už jsme zpět doma .